Dạng bài Matching Headings trong IELTS Reading - Các bước làm bài, chiến thuật và bài tập vận dụng

1900.com.vn tổng hợp và giới thiệu bài viết về Dạng bài Matching Headings trong IELTS Reading - Các bước làm bài, chiến thuật và bài tập vận dụng giúp bạn nắm vững kiến thức, biết cách làm bài và đạt điểm cao trong bài thi Tiếng Anh.

Dạng bài Matching Headings trong IELTS Reading - Các bước làm bài, chiến thuật và bài tập vận dụng

Tổng quan về dạng bài Matching Headings trong IELTS Reading

1. Định nghĩa của dạng Matching Headings

Matching Headings là dạng câu hỏi IELTS Reading yêu cầu thí sinh cần những tiêu đề (headings) được cho trước vào các đoạn, sao cho tiêu đề tương ứng (match) với nội dung của đoạn đó.

2. Format đề thi Matching Headings

Tài liệu VietJack

Một số vấn đề thí sinh gặp phải khi làm bài Matching Headings

Đoạn văn quá dài

Bạn cần đọc toàn đoạn để nắm được ý chung của bài.

Bước này bạn làm đầu tiên để chắc chắn bạn hiểu được đại ý của toàn bài đọc.

Chỉ ghép từ với nhau

Thói quen ghép từ là thói quen không tốt của thí sinh. Ví dụ: trong heading ta có “environmental”, ta không tìm chính xác từ này trong đoạn văn, thay vì thế đáp án sẽ là đoạn chứa từ “green”. Vậy lời khuyên cho bạn là “think meaning, not words”

Heading giống nhau

Một vài headings có ý nghĩa khá tương tự nhau

Hãy chắc rằng bạn đọc kĩ “headings” và thử nối từng headings với từng đoạn văn. Có thể mất thời gian nhưng bạn sẽ tránh được rất nhiều lôi không đáng có.

Tránh tập trung vào những từ vựng mà chung chung, có thể nối được với rất nhiều đoạn. Hãy tìm những từ vựng đặc biệt chỉ dành riêng cho heading đó

Chỉ đọc những dòng đầu tiên - cố gắng đọc quá nhanh

Câu topic sentence thường nằm ở những dòng đầu tiên. Bạn tập trung đọc những dòng này. Tuy nhiên, thỉnh thoảng bản nên đọc cả những dòng cuối để chắc chắn đáp án của mình, vì câu cuối cùng thường tóm tắt lại ý chính của đoạn văn.

Tốn thời gian vào một đoạn văn

Bạn thường mất thời dan để đọc một đoạn văn khó. Nếu gặp đoạn khó, hãy để đó và tiếp tục làm bài. Khi bạn quay lại, câu trả lời có thể rất rõ ràng vì bạn đã hiểu hơn về bài văn rồi. đừng vội đoán. Đoạn nào không trả lời được thì bạn ghi chú lại bằng một mã –code. Sau đó quay lại và đọc lại lần 2 – cố gắng trả lời.   

=> Chiến thuật:

  • Đọc tiêu đề (headings) trước. Đừng mất nhiều thời gian với chúng vì một vài tiêu đề (headings) sẽ sai. Cố gắng xác định Key word của các tiêu đề (headings). Bằng cách đọc tiêu đề, bạn sẽ hiểu được ý nghĩa chung của toàn bài văn.
  • Đọc đoạn văn đầu tiên. Cố gắng bỏ qua chi tiết mà chỉ tìm ý chính toàn đoạn. Đọc những dòng đầu tiên của đoạn để xem có phù hợp với tiêu đề không. Đừng quên kiểm tra những dòng cuối cùng đề tìm ý. Có thể câu nói đó là đáp án
  • Cố gắng thử đọc hết tiêu đề để tìm tiêu đề đúng nhất cho đoạn văn. Đọc quá nhanh sẽ khiên bạn mắc lỗi.
  • Nếu bạn không chắc chắn, đoạn văn có thể phù hợp với heading (tiêu đề) a hoặc b, bạn viết a,b sang bên cạnh. Đứng cố gắng đoán. Bạn quay lại sau khi làm những câu hỏi khác;
  • Bạn cần Gạch chân/ vòng tròn lại những từ vựng trong đoạn văn mà phù hợp với tiêu đề. Điều này rất quan trọng vì nó sẽ giúp bạn tránh lặp đáp án ở những câu hỏi sau;
  • Chuyển sang đoạn văn tiếp theo và nhắc lại quy trình.
  • Quay lại những câu bạn chưa quyết định và tìm đáp án đúng.

Các bước làm dạng bài Matching Headings

Bước 1: Xác định nên làm dạng Matching Headings đầu tiên hay sau cùng

Thí sinh có thể chia ra 2 cách làm bài Matching Headings như sau:

  • Làm bài Matching Headings trước tiên: Dạng bài này tiêu tốn khá nhiều thời gian làm bài của thí sinh, vậy nên nếu làm đầu tiên chúng ta dễ dàng nắm được ý của toàn bài nên khi chuyển tiếp qua các dạng khác sẽ nhanh chóng hơn và tiết kiệm được thời gian.
  • Làm bài Matching Headings sau cùng: Lý do nên làm dạng này sau cùng bởi vì sau khi đã hoàn thành các dạng bài khác, thí sinh dễ dàng hiểu được đại ý của toàn bài, vậy nên quá trình xử lý dạng Matching Headings sẽ nhanh chóng hơn.

Tóm lại rằng, cả 2 cách xử lý dạng bài bên trên đều ổn. Tuy nhiên điều bạn cần lưu ý đó là hãy luyện tập thường xuyên tại nhà tìm ra cách nào hợp lý hơn đối với bản thân để dễ dàng áp dụng vào làm bài trong quá trình tham gia thi thực chiến.

Bước 2: Đọc tất cả các Headings đề bài đưa ra

Điều mà tất cả các thí sinh cần lưu ý nhất trong quá trình đọc Headings là hãy gạch chân các từ khóa (keywords) mà bạn nhận ra trong Headings. Bước tiếp theo thí sinh cần thực hiện đó là chóng gạch chân tất cả các câu ví dụ đề bài đã cho trước. Bởi vì có tất nhiều thí sinh chú tâm vào làm bài mà quên mất đề bài đã làm 1-2 đoạn rồi, khi đó thí sinh có thể dễ dàng bị lệch cả bài thi đó.

Bước 3: Đọc tất cả các đoạn trong bài đọc

Trong bước đọc các đoạn trong bài đọc, nhiều thí sinh hay thắc mắc rằng nên đọc câu đầu hay câu cuối để có thể rút ra được ý chính của bài? Hãy “ĐỌC HẾT” cả đoạn. 

Lý do bạn nên đọc hết cả đoạn chính là, nội dung chính của đoạn văn đó nằm ở giữa của đoạn. Nếu bạn chỉ chăm chăm đi đọc đoạn đầu hay đoạn cuối khả năng cao bạn dễ không trả lời được đúng câu hỏi, dễ dàng bị rơi vào “bẫy” của đề bài. Đó là một lỗi mất điểm khá đáng tiếc. 

Bước 4: Lướt qua tất cả các Headings, loại đáp án sai

Điểm mấu chốt để thí sinh có thể chọn được đáp án chính xác là bạn phải đi loại tất cả các đáp án sai, đáp án gây nhiễu. Vậy cách loại đáp án sai nào bạn nên áp dụng?

Hãy quay lại bước 2, bước mà bạn đã gạch chân tất cả các từ keywords. Sau đó bạn bắt đầu soát tất cả các headings từ đầu cho đến cuối, sau đó đối chiếu xem đoạn văn bạn vừa đọc có liên quan đến keywords đã gạch chân hay không.

Một số tips làm bài Matching Headings

  • Thí sinh nên đọc tất cả các đoạn văn trong bài thi lần lượt theo thứ tự từ trên xuống dưới. Việc này giúp chúng ta dễ dàng đi theo được flow của bài đọc, bên cạnh đó cách này cũng giúp bạn dễ dàng hơn để suy ra được đáp án chính xác.
  • Bạn không cần hiểu hết ý nghĩa của tất cả các từ trong đoạn văn bạn đọc. Thay vào đó bạn hãy suy đoán nghĩa của một số từ dựa vào context của đoạn văn. 
  • Không nên đọc lướt quá nhanh đoạn văn, bạn hãy sử dụng chiến thuật “skimming” để đảm đọc đến đâu hiểu hết được ý nghĩa đến đó.
  • Thí sinh không nên sử dụng quá nhiều thời gian để đọc một đoạn văn hay một tiêu đề nào đó. Hãnh dành ra 1-2 phút trung bình để đọc mỗi đoạn và tìm ra heading phù hợp. Lưu ý rằng có những đoạn chỉ cần đọc qua chưa tới 1 phút là đã suy ra được đáp án rồi. Vậy nên, đừng mất quá nhiều thời gian để đọc khi mà vẫn chưa thể tìm ra heading phù hợp, chuyển nhanh qua câu tiếp theo để tiết kiệm thời gian bạn nhé.

Bài tập Matching Headings

Bài 1:

OUT OF AFRICA: SOLAR ENERGY FROM THE SAHARA

Vivienne Wait reports on how the Sahara Desert could offer a truly green solution to Europe’s energy problems.

A. For years, the Sahara has been regarded by many Europeans as a terra incognita* of little economic value or importance. But this idea may soon change completely. Politicians and scientists on both sides of the Mediterranean are beginning to focus on the Sahara’s potential to provide power for Europe in the future. They believe the desert’s true value comes from the fact that it is dry and empty. Some areas of the Sahara reach 45 degrees centigrade on many afternoons. It is, in other words, a gigantic natural storehouse of solar energy.

B. A few years ago, scientists began to calculate just how much energy the Sahara holds. They were astonished at the answer. In theory, a 90,600 square kilometre chunk of the Sahara - smaller than Portugal and a little over 1% of its total area - could yield the same amount of electricity as all the world’s power plants combined. A smaller square of 15,500 square kilometres - about the size of Connecticut - could provide electricity for Europe’s 500 million people. 'I admit I was sceptical until I did the calculations myself,’ says Michael Pawlyn, director of Exploration Architecture, one of three British environmental companies comprising the Sahara Forest Project, which is testing solar plants in Oman and the United Arab Emirates. Pawlyn calls the Sahara’s potential ’staggering’.

C. At the moment, no one is proposing the creation of a solar power station the size of a small country. But a relatively well-developed technology exists, which proponents say could turn the Sahara’s heat and sunlight into a major source of electricity - Concentrating Solar Power (CSP). Unlike solar panels, which convert sunlight directly into electricity, CSP utilises mirrors which focus light on water pipes or boilers to produce very hot steam to operate the turbines of generators. Small CSP plants have produced power in California’s Mojave Desert since the 1980s. The Sahara Forest Project proposes building CSP plants in areas below sea level (the Sahara has several such depressions) so that sea water can flow into them. This water would then be purified and used for powering turbines and washing dust off the mirrors. Waste water would then supply irrigation to areas around the stations, creating lush oases - hence the ’forest’ in the group’s name.

D. But producing Significant quantities of electricity means building huge arrays of mirrors and pipes across hundreds of miles of remote desert, which is expensive. Gerry Wolff, an engineer who heads DESERTEC, an international consortium of solar-power scientists, says they have estimated it will cost about $59 billion to begin transmitting power from the Sahara by 2020.

E. Building plants is just part of the challenge. One of the drawbacks to CSP technology is that it works at maximum efficiency only in sunny, hot climates - and deserts tend to be distant from population centres. To supply Europe with 20% of its electricity needs, more than 19,300 kilometres of cables would need to be laid under the Mediterranean, says Gunnar Asplund, head of HVDC research at ABB Power Technologies in Ludvika, Sweden. Indeed, to use renewable sources of power, including solar, wind and tidal, Europe will need to build completely new electrical grids. That’s because existing infrastructures, built largely for the coal-fired plants that supply 80% of Europe’s power, would not be suitable for carrying the amount of electricity generated by the Sahara. Germany’s government-run Aerospace Centre, which researches energy, estimates that replacing those lines could raise the cost of building solar plants in the Sahara and sending significant amounts of power to Europe to about $485 billion over the next 40 years. Generous government subsidies will be needed. ‘Of course it costs a lot of money,’ says Asplund. ‘It’s a lot cheaper to burn coal than to make solar power in the Sahara.’

F. Meanwhile, some companies are getting started. Seville engineering company Abengoa is building one solar - thermal plant in Algeria and another in Morocco, while a third is being built in Egypt by a Spanish-Japanese joint venture. The next step will be to get cables in place. Although the European Parliament has passed a law that aids investors who help the continent reach its goal of getting 20% of its power from renewable energy by 2020, it could take years to create the necessary infrastructure.

G. Nicholas Dunlop, secretary-general of the London-based NGO e-Parliament, thinks companies should begin transmitting small amounts of solar power as soon as the North African plants begin operating, by linking a few cable lines under the Med. 'I call it the Lego method,’ he says. ‘Build it piece by piece.’ If It can be shown that power from the Sahara can be produced profitably, he says, companies and governments will soon jump in. If they do, perhaps airplane passengers flying across the Sahara will one day count the mirrors and patches of green instead of staring at sand.

adapted from Time Magazine

*terra incognita - Latin, meaning ‘an unknown land'

The reading passage has seven paragraphs, A-G.

Which paragraph contains the following information? Write the correct letter, A-G.

NB You may use any letter more than once.

  1. a mention of systems which could not be used
  2. estimates of the quantity of power the Sahara could produce
  3. a suggestion for how to convince organisations about the Sahara’s potential
  4. a short description of the Sahara at present
  5. a comparison of the costs of two different energy sources

Bài 2:

THE BURDEN OF THIRST

Millions of women carry water long distances. If they had a tap by their door, whole societies would be transformed.

By Tina Rosenberg

A. Aylito Binayo’s feet know the mountain. Even at four in the morning, she can run down the rocks to the river by starlight alone and climb the steep mountain back up to her village with a container of water on her back. She has made this journey three times a day since she was a small child.

So has every other woman in her village of Foro, in the Konso district of south-western Ethiopia in Africa. Binayo left school when she was eight years old, in part because she had to help her mother fetch water from the Toiro River. The water is unsafe to drink; every year that the drought continues, the river carries less water, and its flow is reduced. But it is the only water Foro has ever had.

B. In developed parts of the world, people turn on a tap and out pours abundant, clean water. Yet nearly 900 million people in the world have no access to clean water. Furthermore, 2.5 billion people have no safe way to get rid of human waste. Polluted water and lack of proper hygiene cause disease and kill 3.3 million people around the world annually, most of them children. In southern Ethiopia and in northern Kenya, a lack of rain over the past few years has made even dirty water hard to find. But soon, for the first time, things are going to change.

C. Bringing clean water close to villagers’ homes is the key to the problem. Communities where clean water becomes accessible and plentiful are transformed. All the hours previously spent hauling water can be used to cultivate more crops, raise more animals or even start a business. Families spend less time sick or caring for family members who are unwell. Most important, not having to collect water means girls can go to school and get jobs. The need to fetch water for the family, or to take care of younger siblings while their mother goes, usually prevents them ever having this experience.

D. But the challenges of bringing water to remote villages like those in Konso are overwhelming. Locating water underground and then reaching it by means of deep wells requires geological expertise and expensive, heavy machines. Abandoned wells and water projects litter the villages of Konso. In similar villages around the developing world, the biggest problem with water schemes is that about half of them break down soon after the groups that built them move on. Sometimes technology is used that can’t be repaired locally, or spare parts are available only in the capital.

E. Today, a UK-based international non-profit organization called WaterAid is tackling the job of bringing water to the most remote villages of Konso. Their approach combines technologies proven to last - such as building a sand dam to capture and filter rainwater that would otherwise drain away. But the real innovation is that WaterAid believes technology is only part of the solution. Just as important is involving the local community in designing, building and maintaining new water projects. Before beginning any project, WaterAid asks the community to create a WASH (water, sanitation, hygiene) committee of seven people. The committee works with WaterAid to plan projects and involve the village in construction. Then it maintains and runs the project.

F. The people of Konso, who grow their crops on terraces they have dug into the sides of mountains, are famous for hard work. In the village of Orbesho, resident even constructed a road themselves so that drilling machinery could come in. Last summer, their pump, installed by the river, was being motorised to push its water to a newly built reservoir on top of a nearby mountain. From there, gravity will carry it down in pipes to villages on the other side of the mountain. Residents of those villages have each given some money to help fund the project. They have made concrete and collected stones for the structures. Now they are digging trenches to lay pipes. If all goes well, Aylito Binayo will have a tap with safe water just a three-minute walk from her front door.

Adapted from National Geographic magazine

Questions 1-6

The reading passage has six paragraphs, A-F.

Choose the correct heading for each paragraph from the list of headings below.

List of Headings

i. Why some plans have failed

ii. A rural and urban problem

iii. A possible success

iv. Explaining a new management style

v. Some relevant statistics

vi. A regular trip for some people

vii. Treating people for disease

viii. How water can change people’s lives

1. Paragraph A

2. Paragraph B

3. Paragraph C

4. Paragraph D

5. Paragraph E

6. Paragraph F

Xem thêm các tài liệu Tiếng Anh hay, chi tiết khác:

Câu điều kiện loại 2 (Second Conditional) | Định nghĩa, cấu trúc ngữ pháp, cách dùng, bài tập vận dụng

Test ielts online | Top 6 Websites Thi Thử IELTS Online miễn phí

Talk about festival in Vietnam | Bài mẫu IELTS Speaking Part 1, 2, 3

Start là gì | Định nghĩa, cấu trúc, cách dùng và bài tập vận dụng

TOP 100 Bài tập trọng âm, phát âm và cách làm chính xác nhất

Việc làm dành cho sinh viên:

Việc làm trợ giảng IELTS

Việc làm gia sư các môn cập nhật theo ngày mới nhất

Việc làm thêm nhân viên phục vụ nhà hàng/ quán cafe dành cho sinh viên

Việc làm gia sư tiếng anh

Mức lương của thực tập sinh tiếng anh là bao nhiêu?

Chủ đề:
Bình luận (0)

Đăng nhập để có thể bình luận

Chưa có bình luận nào. Bạn hãy là người đầu tiên cho tôi biết ý kiến!